Meanings of proportionality promoted in second grade of secondary school by Mexican teachers
DOI:
https://doi.org/10.46219/rechiem.v13i2.52Keywords:
significado referencial, significado pretendido, significado implementado, proporcionalidad, escuela secundariaAbstract
We present research results whose main objective was to describe the representativeness grade of the meaning of reference, intended and implemented on proportionality, regarding a global reference meaning. The investigation was carried out, considering what the second-grade curriculum of the Mexican secondary school, (13 years old), proposes for the mentioned topic; it was theoretically based on some elements of the Ontosemiotic Approach of Mathematical Cognition and Instruction. Methodologically, it was a study of cases. The research results indicate that the observed teachers' meanings are not very representative concerning the reference meanings, with the risk that there are repercussions for their students in other subjects related to proportionality.
Downloads
References
Balderas, R., Block, D., y Guerra, M. (2014). “Sé cómo se hace, pero no por qué”. Fortalezas y debilidades de los saberes sobre la proporcionalidad de maestros de secundaria. Scientific Electronic Library Online, 26(2), 7-32.
Block, D. (2001). Conocimientos de maestros de primaria sobre la proporcionalidad. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 19, 675-680.
Escudero, J., Delfín, L., y Gutiérrez, L. (2008). El estudio de caso como estrategia de investigación en las ciencias sociales. Ciencia Administrativa, 1, 7-10. https://www.uv.mx/iiesca/files/2012/12/estudio2008-1.pdf
Fernández, C., Llinares, S., y Valls, J. (2012) Learning to notice students’ mathematical thinking through online discussions. ZDM. Mathematics Education, 44, 747-759. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0425-y
García, S., y Block, D. (2016). Matemáticas 2. Secundaria Conecta Estrategias. Ediciones SM.
Godino, J. D., Aké, L. P., Gonzato, M., y Wilhelmi, M. R. (2014). Niveles de algebrización de la actividad matemática escolar. Implicaciones para la formación de maestros. Enseñanza de las Ciencias, 32(1), 199-219. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.965
Godino, J., Batanero, C., y Font, V. (2009). Un enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática (versión ampliada). https://www.ugr.es/~jgodino/funciones-semioticas/sintesis_eos_10marzo08.pdf
Godino, J. D., Beltrán-Pellicer, P., Burgos, M., y Giacomone, B. (2017). Significados pragmáticos y configuraciones ontosemióticas en el estudio de la proporcionalidad. En J. M. Contreras, P. Arteaga, G. R. Cañadas, M. M. Gea, B. Giacomone, y M. M. López-Martín (Eds.), Actas del Segundo Congreso International Virtual sobre el Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemáticos (pp. 1-13). http://enfoqueontosemiotico.ugr.es/civeos/godino_beltran.pdf
Godino, J., y Font, V. (2008). Algunos desarrollos de la teoría de los significados sistémicos. Anexo al artículo, “Significado institucional y personal de los objetos matemáticos”. Recherches en Didactique des Mathématiques, 14(3), 325-355.
Mochón, S. (2012). Enseñanza del razonamiento proporcional y alternativas para el manejo de la regla de tres. Educación matemática, 24(1), 133-157. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-58262012000100006
Rivas, M., Godino, J., y Castro, W. (2012). Desarrollo del conocimiento para la enseñanza de la proporcionalidad en futuros profesores de primaria. Bolema, 26(42), 559-588. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2012000200008
Secretaría de Educación Pública. (2011). Plan de Estudios 2011. Educación básica. México. Gobierno de México. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/20177/Plan_de_Estudios_2011_f.pdf
Torres, E., y Deulofeu, J. (2018). La enseñanza de la proporcionalidad en el paso de la Educación Primaria a la Secundaria: el caso de Ainoa. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 99, 105-126. http://funes.uniandes.edu.co/12902/